Πέμπτη 7 Φεβρουαρίου 2002

Πού θα ήθελες να είσαι σήμερα;

Βούτηξα στον εικονικό κόσμο του Διαδικτύου. Περίεργος για το νέο μέσο, αφέθηκα στα μυστικά του.
Με το πάτημα ενός κουμπιού βρέθηκα στην Times Square της Νέας Υόρκης. Ήταν 6 η ώρα το πρωί εκεί. Ζωντανές εικόνες από το ξύπνημα της μητρόπολης. Βλέπω να περνούν τα σκουπιδοφόρα. Ακούγεται ο θόρυβος του φορτηγού και κάποιοι κάδοι που αδειάζουν. Οι πρωινοί επισκέπτες της πλατείας διασχίζουν τους δρόμους ανύποπτοι για τον παρατηρητή τους.
Πατάω το κουμπί και βρίσκομαι σε μια κουζίνα με θέα το ψυγείο. Άγνωστο σε ποια χώρα βρίσκεται, σε τίνος το σπίτι είμαι ο επισκέπτης. Κάθε λίγο, κάποιος χοντρός κύριος ανοίγει το ψυγείο και παίρνει ένα μπουκάλι μπύρα. Κλείνει το ψυγείο και ξαναφεύγει από το οπτικό μου πεδίο. Ας μη μείνω άλλο να κοιτάζω αδιάκριτα.
Πατάω ένα κουμπί και βρίσκομαι στο Cape Town. Στη Νότια Αφρική. Και μετά σε μια φάρμα στην Iowa, όπου βλέπω μια φυτεία από σιτηρά. Και μετά στην Κόκκινη πλατεία της Μόσχας, στην κορυφή του Πύργου του Άιφελ στο Παρίσι. Έκανα το γύρο του κόσμου καθισμένος μπροστά στον υπολογιστή μου.
Ξαφνικά, ακούω τον ήχο ενός τηλεφώνου. Είναι κάποιος που με καλεί σε τηλεδιάσκεψη. Απαντάω. Ανοίγει η σύνδεση και στην εικόνα βίντεο του συνομιλητή μου εμφανίζεται κάποιος ηλικιωμένος, πρόθυμος να συνομιλήσει μαζί μου. Ύστερα από μια σύντομη γνωριμία, καθένας μας τράβηξε προς άλλη λεωφόρο στο αχανές Διαδίκτυο. Προσπαθώ να καλέσω κι εγώ κάποιους από τη λίστα όσων είναι συνδεμένοι στο δίκτυο. Τους παρατηρώ. Άλλοι θέλουν να συνομιλήσουν. Με τον εικονικό συνομιλητή τους ξεγελούν τη μοναξιά. Γελούν, σου μιλάνε για τα προβλήματά τους, σου λένε τι καιρό κάνει σε εκείνο το μακρινό για σένα μέρος της Υφηλίου. Άλλοι αφήνονται σε ξεσπάσματα καταπιεσμένης σεξουαλικότητας. Εδώ μπορείς να είσαι και να κάνεις ό,τι θέλεις. Αξιότιμοι κύριοι και κυρίες, υψηλού βιοτικού επιπέδου - το πιστοποιεί το σκηνικό της ερασιτεχνικής απ' ευθείας μετάδοσης: καθισμένοι σε σοβαρά γραφεία, ή περιβαλλόμενοι από τα πολυτελή έπιπλα του σαλονιού τους-. Άλλοι φτωχότεροι, κάθε ηλικίας, φύλου και σεξουαλικών προτιμήσεων. Παντρεμένοι ή απάντρευτοι, από το σπίτι ή απ' τη δουλειά, επιδίδονται σε ανομολόγητα σεξουαλικά θεάματα που ούτε μπορεί να φανταστεί η ανθρώπινη σεμνοτυφία. Εδώ καταργείται ο ορισμός της ηθικής- όπως τον εννοούμε όταν διασχίζουμε το δρόμο ή στις κοινωνικές μας συναναστροφές. Είναι το λεγόμενο cybersex. Μερικοί, είναι πρόθυμοι να σου στείλουν και φωτογραφίες τους. Ούτως ή άλλως αρκεί ένα κλικ και η φωτογραφία έφτασε. Μήπως λίγες περιπτώσεις έχουμε ακούσει κατά καιρούς ανθρώπων που, παρόλο που βρίσκονται σε διαφορετικές ηπείρους, γνωρίζονται μέσω του Διαδικτύου, και καταλήγουν σε γάμο; Αλλά δεν είναι μόνο φωτογραφίες του συνομιλητή σου. Εδώ -αλίμονο- διακινείται όλο το υλικό της παιδικής πορνογραφίας, που, παρά τις προσπάθειες των αστυνομιών όλου του κόσμου, δε μπορεί να ελεγχθεί, απλά γιατί έτσι είναι το Διαδίκτυο από τη φύση του. Ανεξέλεγκτο. Ας φύγω από δω…
Ας ελέγξω τα e-mail μου. Ανοίγω το πρόγραμμα του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και ειδοποιούμαι ότι έχω 3 νέα μηνύματα. Τα ανοίγω να τα διαβάσω. Το ένα είναι ενός φίλου μου από την Ιταλία. Έχουμε σχεδόν καθημερινή επικοινωνία. Έτσι κι αλλιώς δεν κοστίζει τίποτα. Μου έχει στείλει και φωτογραφίες από τις διακοπές του. Το άλλο είναι από ένα Πανεπιστήμιο όπου το πρωί είχα ζητήσει να μου στείλουν πληροφορίες για τις μεταπτυχιακές τους σπουδές. Μου έστειλαν όλο το πρόγραμμα σπουδών κι έτσι θα καθίσω να το μελετήσω με την ησυχία μου. Το άλλο είναι απ' το CNN. Έχω δώσει τη διεύθυνσή μου και όποτε έχουν έκτακτο δελτίο με ειδοποιούν. Πατάω το κουμπί και συνδέομαι με την τηλεόραση του CNN όπου οι ανταποκριτές από το Αφγανιστάν ενημερώνουν για τις τελευταίες εξελίξεις.
Ξαφνικά ακούω ένα κλικ. Έπεσε η γραμμή της τηλεφωνικής μου σύνδεσης. Κοιτάω γύρω…Ήμουνα στο γραφείο μου. Όλη αυτή η εμπειρία δεν ήταν παρά ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ του υπολογιστή μου και του Διαδικτύου.
Αυτό είναι το περίφημο Internet;
Ένας κόσμος μέσα στο δωμάτιό μου.
Όλη η διαφθορά, αλλά και όλες οι γνώσεις και οι εμπειρίες με ένα κλικ. Αλλά μήπως κάπως έτσι δεν είναι και ο κόσμος μας; Εσύ επιλέγεις τον τρόπο αξιοποίησης…
Ας κρατήσουμε τα θετικά. Ο κόσμος πλέον είναι ένα χωριό. Δίπλα μας. Και οι δυνατότητες του Διαδικτύου δεν έχουν ακόμα φανεί. Είμαστε ακόμα πρωτόγονοι. Ζούμε ακόμα την αρχή της νέας τεχνολογικής εποχής.
Δεν έχουμε περιθώρια πλέον να συζητάμε για τη χρησιμότητα ή μη του Διαδικτύου. Δεν είναι πλέον θέμα γούστου. Είναι θέμα αξιοποίησης των νέων δυνατοτήτων και εξοικείωσης με το μέλλον που έρχεται. Το Διαδίκτυο δεν είναι παρά μόνο το μέσο. Η χρήση του εξαρτάται από μας.
(Ρεθεμνιώτικα Νέα, Πέμπτη 7 Φεβρουαρίου 2002)

Δεν υπάρχουν σχόλια: